FAQ


Z různých dotazů a doplnění vznikl tento soubor spíše heslovitých odpovědí a upřesnění:

Termín - plánuji půlku dubna - docela přesně 15/4
Už bude tepleji, ale ještě ne vedra a les nebude ještě tolik zarostlý. (Objednáno je stejné počasí jako loni.)

Mapu dostane každý člen teamu (ať se nehádáte a mají všichni něco na památku) při registraci kompletního teamu.
Team, který nedorazí k registraci včas bude penalizován 30 minutami (vzhledem k tomu, že vítěz jel závod 3 a 1/2 hodiny, poslední za 6 a 1/2 hodiny, zůstává i s penalizací stále šance na dobré umístění).
Ostatně 30 minut v tomto závodě nemusí nic znamenat. Loni jsme na 2.kontrolní bodě dohnali několik teamů, ovšem o několik kontrolních bodů dále jsme zapadli do bahna a než jsme vyprostili všechna auta, tak jsme se propadli na chvost závodu. Protože většina chce dojet, tak nejsou vyjímkou opravy přímo v terénu. Výměna serva či oprava tlumičů si také svojí půlhodinku zaberou. Podobně je to, pokud se zvládnete na chvíli ztratit. Zajímavý je pohled na loňské mezivýsledky z poloviny závodu.


link na velkou mapu (1MB)

Start - plánovaný start prvního teamu je v 11:00, dále potom 11:07, 11:14, 11:21, ..... (pokud se tam sejdeme dříve, tak je možné začít startovat i dříve).
Závodní čísla budou vydávána až při registraci (10:30 - 11:30), aby tam v závěru startující teamy nemusely čekat hodinu a více (což se stejně může stát, pokud všichni dorazi stejně). Pokud loňský vítěz pojede v původní sestavě (většina z loňského týmu v jednom týmu), bude mu přednostně nabídnuto startovní číslo 1 (nemusí ovšem startovat jako první, pouze si ho při registraci vyzvedne). (Číslo 13 má rezervované pořadatel, i když bude startovat jako poslední.) Startovat se bude podle přirpavenosti teamů, ne podle čísel. A tak není problém se po příjezdu zaregistrovat a až potom si připravit auta, dát sváču, atd. (samozřejmě v mezích normy :)

Pokud by nedorazil některý z členů teamu, je možné startovat i bez něho. Minimální počet členů teamu při startu je 2. Team na něj může samozřejmě počkat s registrací, ale riskuje že může být penalizován za pozdní registraci. Není možné, že pozdě příchozí se přidá k teamu v půlce.
V případě, že během závodu jedno z aut "odpadne", zapíše team toto info do karty a pokud stále splňuje podmínky dané pravidly, tak může pokračovat v závodě.
Dětské pravidlo umožňuje pouze zvýšení počtu členů teamu na 5, žádné jiné zvýhodnění nepřináší. Pokud jsou tedy 3 členové a zvažují sebou vzít dítě, u kterého počítají, že případně odstoupí, není důvod uplatňovat dětské pravidlo a odstoupit může stejně jako jakýkoliv jiný člen. Význam má pouze, pokud jsou členové 4, protože standardní 5-členný team není. Pokud ale mají nyní 2 unlimited a 2 scale, tak 5.model musí být scale, aby byl dodržen poměr. I děti jedoucí pod dětským pravidlem musí dodržovat pravidla (nesmí si pomáhat rukou, ...).

Info k trati:
Trať, tedy přesněji řečeno checkpointy, bude postavena v sobotu. Trať neobsahuje žádné náročné prvky jako skály, težké terény pro crawlery apod, jedinou překážkou mi připadla uschlá lesní tráva, případně bahno. Každý team si trasu určuje sám a tak je možné tyto úseky objet. CP jsou ale umístěny tak, aby se k nim dalo dojet (alespoň jsem se o to snažil). Po cestě potkáme jeden potůček, vše jsem zvládnul suchou nohou, auto to suchou nohou nezvládne, nemá nohy a neumí skákat. Přenášet neplavce samozřejmě nebudeme, ale je to les a tak nebude problém si postavit třeba provizorní můstek.
Trať jsem se snažil stavět tak, aby se vyplatilo přemýšlet a plánovat trasu, kdy je lepší jet po cestách a kdy přímo.
Další info případně až na místě startu.

auta se musí fotit co nejblíže u CP (což platí i pro hůře dostupné CP):

Auta se musí fotit co nejblíže CP (viz foto). Není třeba stavět rampy, aby byla těsně, zvedat rukou (což by byl konec závodu, za nedovolenou pomoc), ale je třeba se snažit o co nejbližsí dojezd k CP. Neodůvodněné chybějící fotky aut u CP či neodůvodněná větší vzdálenost bude penalizována 60 minutami. Foťáky v mobilu má skoro každý, tak raději foťte dva. Chybějící fotka u jednoduchého CP, který má team zapsaný v kartě, zapsal svůj průjezd na CP, odpovídající čas a vysvětlení, že tato jediná fotka má nulovou velikost a všechny ostatní se povedly se dá akceptovat. Chybějící foto nebo foto ve velké vzdálenosti od CP u náročného CP uznáno nebude. Nedá se poznat, zda měl team opravdu smůlu, náročně se k CP dostal, ale zapomněl se vyfotit a vzpomněl si na to, až po náročné dostání se od CP, či zda si to zjednodušil a místo pracné cesty k CP jen ušetřil čas a vymyslel výmluvu, bude takovéto chybějící foto penalizováno. 60 minut jsem zvolil jako odpovídající odhad, kdy by skutečná cesta k náročnému CP mohla zabrat třeba půl hodiny, tak aby se penalizace nevyplatila.

Je to závod teamů, takže doufám, že se to nezvrhne v hromadnou jízdu. Samozřejmě se může stát, že jeden team ztratí cestu a rezignuje na své schopnosti a dojede v závěsu jiného teamu. Udržme to ale v duchu závodu, tedy že pojedou dva teamy a ne jeden ukecaný chumel.
To samozřejmě nebrání tomu, abysme si navzájem pomáhali.
Představuju si to asitak takhle:
Vidím, že jiný team tahá auto z díry, zeptám se, zda nepotřebují pomoct. Když řeknou, že ne, tak jedu dále. Pokud potřebují, tak jim dle svých možností pomůžeme a jedu dále. Není důvod dále pokračovat spolu.
Podobně, když vidím bloudící team hledající CP, co jsem před chvíli projel. Tak jim poradím (ne, že je pošlu opačným směrem, protože startovali až po nás, tak ať si tu ztrátu vychutnaj) a jedu dále. Není důvod na ně čekat.
Teamy si mohou samozřejmě půjčovat i vybavení, ale pouze to, které smí používat při závodě (tedy, to co si vezou na autech).

Nepomeňte, že je to něco jiného než expedice nebo trialový závod, abyste nebyli zbytečně zklamaní. Myšlenka závodu je jinde. Nepopírám určitou inspiraci Dakarem - trasa závodu je celkem dlouhá, cestu je třeba si najít sám, záleží na vašich orientačních schopnostech, je tam týmová spolupráce, vyprošťování, opravy atd. Terén nemůže být zvlášt náročný (plánuji o něco náročnější místa než loni a možná o málo delší), protože by se to nestihlo ani dojet. Každý si tu může najít své. Někdo pojede na vítězství (a třeba na to i postaví speciální tým složený z rychlých scale a nadupaných unlimited) a pro jiné je hlavním cílem závod dojet i kdyby měli na trase udělat kompletní rozborku/sborku auta. Pokud si tam každý najde to své, budu spokojen.
Pokud se rozhodnou tři týmy, že na sebe počkají a pojedou společně, v klidu a pokecaj jako na expedici, tak je to jejich věc. Nemám možnost jim v tom bránit. Podle mne ale nebudou nakonec spokojeni, na expedici je to spíše nezajímavý terén a tak budou celkově zklamáni. Jejich problém, jejich benzín, jejich škoda. Můžu udělat, že týmy, co přijeli třema auta z Horní Dolní nechám startovat ve velkém odstupu od sebe, ale to nemá smysl. Spíše bych jim doporučil, aby to pojali nejen jako závod Vidrholec, ale i jako závod mezi sebou. Z cíle na jídlo do hospody a ten poslední platí :) Jet to sem až Horní Dolní jen na expedici je škoda. To by je ani nezajímalo, který z těch týmů byl lepší? :)


přítelkyně a další doprovod:
Nic samozřejmě nebrání tomu, aby vás při závodě doprovázel i nějaký nesoutežní doprovod (přítelkyně, kámoš, děti, psi, vlci, doprovodné vozidlo, ...). Nesmí ale zasahovat do závodu. Klidně na ně naložte bágly s chlebem a salámem, bágly plné baterek a náhradních dílů, ale není možné aby třeba navigovali podle mapy (protože mají volné ruce a nemusí řídit auto). Můžou se obdivně dívat, fandit, ale nesmí pomáhat. To platí i pro doprovodné vozidlo - nesmí pomáhat při vyprošťování, používat se jeho výbava, atd.
význam dětského pravidla - mladší dítě, které půjde s teamem a navíc se svým autem, budete těžko přesvědčovat, že nemá nárok na číslo, nesmí pomáhat vyprošťovat apod a přitom víte, že v půlce závodu odpadne, takže nechcete pro něj obětovat místo v teamu.

CP - vlevo dole je kód, který je třeba opsat na kartu, vpravo potom tužkou na CP zapište číslo vašeho teamu
(Ať vím, kdo už projel a případně můžu CP rovnou sklidit, ušetříte mi tak docela dost kilometrů další den.)


sahání na modely - pomoc rukou:
z pravidel:
Na modely není dovoleno v průběhu závodu sahat, např. vyprošťovat, nebo pomáhat přes překážky. Pokud by pádem modelu došlo k jeho poškození nebo zničení, je možné model zachytit, ale musí být položen na bok.
Pokud model nedokáže překonat překážku, případně se po převrácení dostat zpět na kola vlastní silou nebo prostředky, je možná pomoc ostatních modelů i z konkurenčního teamu.
Používání navijáků, lan a ostatních pomocných prostředků je povoleno, veškeré takové vybavení si model musí vézt od startu (a následně do cíle). Při přípravě pomoci je možno na modely sahat, ale nelze je přemísťovat ani upravovat jejich polohu.
Pokud model nemůže pokračovat pro technickou závadu, nebo se model nepodařilo vyprostit, je považován za nepojízdný a musí ze závodu odstoupit. Výjimkou je model vícečlenného teamu, který může být do cíle dopraven s pomocí ostatních modelů, pokud je pro úspěšné dokončení závodu vyžadován dojezd všech modelů z teamu.
Nepojízdné auto je možné opravit, pokud to trať umožňuje (auto ani řidič nepřekážejí ostatním). Při opravě je dovoleno na model sahat a následně musí být vrácen na původní místo a polohy.

a pár slov k tomu:
nemusí dojet do cíle celý team, vzhledem k počtu členů v teamu a poměru scale/unlimited, tak stačí i když dojede jen jeden scale model (ale nebude to vypadat dobře)
oprava je jasná, když se nepovede, tak moc možností není, auto do ruky a pak už je jen na majiteli auta, zda vyrazí směr domů/hospoda nebo to dojde s klukama dále, prostě odstoupil anebo se nechá dotáhnout do cíle jiným modelem, pak ale musí takto absolvovat i všechny chybějící CP
nepodařené vyproštění - škoda: auto i s řidičem asi v lese nechávat nebudeme, takže nezbývá než si pomoct rukama a tím model také ze závodu odstupuje
protože se ale majiteli asi nebude chtít jít domů a bude asi chtít jet dále alespoň pro radost a ani mu v tom nejde bránit, tak samozřejmě si trasu může dále projet, ale již jako nesoutěžní auto (nesmí tedy již dále zasahovat do závodu, ani auto, ani řidič - tedy pomáhat vyprošťovat, navigovat, poskytnout své vybavení)
Nejpozději ve chvíli odstoupení může svoji výbavu přeložit na jiné auto.
ale nemusí jezdit 10 metrů za ostatníma a nebavit se s nima :)

Co se nesmí: rukama, nomaha obracet převrácené auto, pomáhat mu šťoucháním, kopání, nedejbože nošením, vyndat rukou z vody, bahna a jiného v tu chvíli nevhodného terénu, však vy víte, jak je to myšleno.
Co se smí: brát si z auta potřebnou výbavu, zaháknout, přivázat lana, používat naviják, v případě zapadnutí odhrnout bahno (není nutné použít scale lopatku :), házet šišky a jiné pod kola, postavit si provizorní mostky apod.
Při opravě je jasné, že se na auto bude šahat a to hodně, po opravě je třeba ho vrátit do původní polohy.
Co je všechno oprava? - výměna serva, oprava tlumičů je jasná, ale patří sem vlastně i výměna baterek, vymotávání namotaného bordelu, vyndavání bahna, které brání v další jízdě, i kontrola, co tomu vlastně je, proč to nejede.

Odstoupení - pravidla i závod jsou primárně zameřené na modely, nikoliv na řidiče za vysílačkou - není svázán člen týmu s modelem a tak je možné, aby případně odstoupil jeden člen a druhý model a jiný člen pokračoval s jeho modelem. Stejnětak je možné, že si auto půjčují dva lidé.
Např. jeden z členů teamu už nemá chuť jít dále a model jiného člena zase zlobí nebo prostě jen jede nejhůře z nich. Protože vlastně odstupuje model, tak je možné odstoupí unavený člen s cizím autem. V některých případech, kdy by se stalo, že odstoupí unavený člen se scale modelem, tím by se narušil poměr mezi scale a unlimited (max 2+2) a celý team by musel skončit, odstoupí s jiným unlimited a tak zůstane zachovaný povolený poměr a team může pokračovat. Vzhledem k tomu, že to není kontrolovatelné a v cíli stejně nepoznám, zda někdo přijede se svým modelem nebo cizím, tak je to povolené.
Poměr 2+2 (2 unlimited a 2 scale) je celkem rizikový, při odstoupení 1 scale auta bude narušen poměr aut a team buď skončí nebo musí odstoupit i jeden unlimited, aby mohl team jet dále. Pravidly zůstává poměr 2+2 povolený, ale spíše ho nedopuručuji. Když se podívám jaká auta jela v loňském roce, tak aut z kategorie unlimited bylo minimum.

závodní číslo:
velikosti budou 4x4cm (9ks) a 3x3cm (12ks), vytisknuto na normalní papír a bude k dispozici izolepa na přilepení, každý si přilepí dle svých představ, není určeno, kde přesně musí být číslo nalepeno. Uvedené kusy budou vystříhnutý, bude možnost si případně vystříhnout další, kdyby to bylo málo.
stejné číslo pro celý team - je to týmový závod :)



Závod se odehrává v klánovickém lese. CP jsou rozmístěny cca v tom červeném oválu. Start je vpravo na parkovišti, cca 300 metrů od lesa. Ta tlustá modrá čára je asfaltka v tom lese, týmy by ji neměli překročit, nemají k tomu důvod. Loni ji někteří využili k dojezdu do cíle, to je samozřejmě možné i letos, záleží na vás, kudy chcete jet. CP jsou ale umístěny dále od ní, aby vás to tak nelákalo. Tlustá zelená čára vlevo dole jsou koleje. Jestli dojete až k nim, tak jste se ztratili zcela úplně. (koleje na závodní mapě neuvidíte, budou tam mapové značky)


link na velkou mapu


diváci:
jsou samozřejmě vítáni.

Tip pro diváky:
Zajímavé místo bude určitě start, kde bude vidět více modelů najednou a protože zde probíhá příprava před startem, tak bude možné zahlédnou i vnitřek. Je ale třeba se tam pohybovat opatrně. Nechci dělat žádné divácké zóny (tolik diváků stejně nebude), oddělovat prostory apod.
Navíc na startu bude možné obdržet mapu závodu a tak budete vědět, kde se budou určitě závodníci vyskytovat. Doporučím i potenciálně zajímavá místa.

Pořadí je, jak jsou za sebou CP (těch bude 10). Někde v těchto oblastech se nacházejí CP, o kterých si myslím, že by mohly být i divácky zajímavé. Bohužel se to těžko odhaduje, loňské bahýnko jsem objevil (stejně jako ostatní závodníci) až při závodě, během přípravy jsem ho minul. Mohou být i jiná zajímavá místa, ale zde jsou CP, takže minimálně zde bude větší pohyb aut.


link na velkou mapu



diskuse a dotazy k tomuto závodu se řeší na diskusním fóru webu RC4x4 - link přímo do fóra