FAQ
Z různých dotazů a doplnění vznikl tento soubor spíše heslovitých odpovědí a upřesnění:
Termín - sobota 7.5. 2022 od 9 hodin
Proč v sobotu? - Protože vždycky dojíždíme pozdě večer a děti jdou v pondělí ráno do školy.
Proto byl závod přesunut z neděle na sobotu (a já to holt musím stihnout připravit v pátek po práci).
Limit pro odevzdání fotek z CP: neděle 8.5. 2022 do 17 hodin
To snad všichni zvládnete a výsledky tak budou k dispozici v neděli okolo 18 hodiny (případně dříve).
Přihlašování týmů - začne cca měsíc a týden před termínem závodu a skončí 7 dnů před termínem závodu, pozdější přihlášky mohou, ale nemusí být akceptovány.
Proč takto? - Pokud nás bude málo, lze celý závod zrušit dostatečně předem.
V přihlašování týmů:
Přihlašování probíhá POUZE mailem na adresu pkomarek@email.cz
Přihláška musí obsahovat: název týmu, přihlášená auta ve formátu - název auta (real vzoru), do závorky podvozek a pak jméno nebo nick řidiče (např: Mitsubishi Pajero (Tamiya CC-01) - Andrea), dále pak telefonní (mobil) kontakt na někoho z týmu.
A slovo "MUSÍ" myslím tentokrát opravdu vážně. Každý rok v polovině přihlašování bojuji s tím, že se na to celé vyseru, když vám to nestojí ani za to, abyste se to namáhali napsat pořádně. V pořádku je tak cca třetina přihlášek, zbytek musím přepisovat, opravovat, dohledávat. Podívejte se na minulé roky, jak to má být správně. Co nebude OK, to vrátím k doplnění/opravě. (Je mi jasné, že riskuji, že se na to vykašlete, pak to třeba bude (případně ani nebude) poslední ročník.)
Po loňské zkušenosti s nefunkčností fóra těsně před závodem a současně problémem s počasím, chci přihlášky mailem a s telefonem (mobilem), tak abych na vás měl případně kontakt.
Doufám, že i tento rok se obejdeme bez startovného. Finanční náklady na závody jsou ještě v mezích normy, takže se mi to do rozpočtu zatím vejde. A práci s přípravou raději nepočítám.
Mapu dostane každý team při registraci kompletního teamu, vzhledem k tomu, že neobsahuje CP, tak bude stačit jedna (dvě) na tým.
Team, který nedorazí k registraci včas bude penalizován 30 minutami (což se zatím nestalo). Vzhledem k tomu, že vítěz v roce 2011 jel závod 3 a 1/2 hodiny, poslední za 6 a 1/2 hodiny, v roce 2012 to bylo 3:50 a 7:06, v roce 2013 3:03 a 7:01, v roce 2014 3:25 a 7:05, v roce 2015 už byla prolomena hranice 8 hodin (opět týmem číslo 13), v roce 2016 byla prolomena i spodní hranice tří hodin a to rovnou několika týmy a štastná třináctka měla opět přes sedm hodin, v roce 2017 3:10 a 7:24, v roce 2018 2:43 a 7:16, zůstává i s penalizací stále šance na dobré umístění.
Ostatně 30 minut v tomto závodě nemusí nic znamenat. V roce 2011 jsme na 2. kontrolním bodě dohnali několik týmů, ovšem o několik kontrolních bodů dále jsme zapadli do bahna a než jsme vyprostili všechna auta, tak jsme se propadli na chvost závodu. Protože většina chce dojet, tak nejsou vyjímkou opravy přímo v terénu. Výměna serva či oprava tlumičů si také svojí půlhodinku zaberou. Podobně je to, pokud se zvládnete na chvíli ztratit. Zajímavý je pohled na mezivýsledky ze závodu z minulých ročníků.
Pokud se podíváte na fotky a videa z minulých ročníků, tak zjistíte, že si některé tými stejně najdou spoustu času na blbnutí v bahně, vodě či různých terénech. Prostě zábava v tu chvíli vítězí a závod počká :)
Najdou se zase jiní, kteří se snaží dosáhnout nejlepšího času a tomu vše podřizují. Proč ne, o tom to je, někdo závodí a někdo se kochá. Jen je pak divný, když si ten závodějící, který se snaží o nejlepší čas, stěžuje "abych se honil za autem je kravina, má si to člověk užít a ne běhat jak pes za autem". On se rozhodl sám, že poběží za autem jak pes a neužil si to, ale chyba je v akci Vidrholec. :)
mapa z roku 2021 (nakreslena až po závodě, při závodě ji nedostanete)
link na velkou mapu (přes 3MB)
Start - plánovaný start prvního teamu je v 9:00, dále potom v cca 10 minutových intervalech (většinou to bylo v kratších, protože se zvyšuje počet startujících týmů, strop zatím určen nebyl). Hromadné info a foto opět vypustíme, abysme start co nejvíce roztáhnuli a vyhnuli se tak dlouhému čekání na startu a zácpám u CP.
Závodní čísla budou vydávána až při registraci (8:30 - 10:00). Pokud loňský vítěz pojede v původní sestavě (většina z loňského týmu v jednom týmu), může si říct o startovní číslo 1 (nemusí ovšem startovat jako první, pouze si ho při registraci vyzvedne). (Číslo 13 má rezervované pořadatel, i když bude startovat jako poslední a bez ohledu na počet přihlášených týmů.) Startovat se bude podle pořadí registrace a připravenosti teamů, ne podle čísel. A tak není problém se po příjezdu zaregistrovat a až potom si připravit auta, dát sváču, nastudovat mapu :) atd. (samozřejmě v mezích normy)
Pokud plánujete přijít na start (jako jednotlivec) bez předchozího přihlášení, tak se domluvte s týmem, se kterým pojedete a bude možné vás do týmu přidat.
Pokud by nedorazil některý z členů teamu, je možné startovat i bez něho. Minimální počet členů klasického teamu při startu je 2. Team na něj může samozřejmě počkat s registrací, ale riskuje že může být penalizován za pozdní registraci. Není možné, že pozdě příchozí se přidá k teamu v půlce. Myšleno jako člen týmu, jako doprovodu (viz níže) mu to nikdo zakázat nemůže.
V případě, že během závodu jedno z aut "odpadne", zapíše team toto info do karty a pokud team stále splňuje podmínky dané pravidly, tak může pokračovat v závodě.
Info k navigaci k CP:
Do mobilu si stáhnete aplikaci Actionbound. Aplikace je dostupná pro systémy Android a iOS a potřebuje GPS v daném přístroji. Do ní si pak stáhnete Vidrholec2022. Můžete si to stažení i spuštění v mobilu vyzkoušet, v rámci testování tam je nějaká testovací verze ke stažení (hledejte pod názvem Vidrholec). Spustit se dá i když jste hodně daleko. Aplikace umožňuje jednotlivé CP přeskakovat (dá se nastavit aby to nedovolila), což je z několika důvodů. Kdyby se vám aplikce pustila komplet znovu, museli byste jet od začátku. Pokud se vám vybije mobil, tak můžete pokračovat na dalším, prostě nalezené CP přeskáčete. Pokud nějaký chcete vynechat, tak ho také můžete přeskočit, nevíte ovšem, zda si cestu zkrátíte nebo ne. Pokud už chcete do cíle, tak si přeskáčete až k poslední.
Aplikace ukazuje šipkou směr k CP a píše počet metrů od něj. Když se k němu přiblížíte na cca 20 metrů, tak vám to oznámí. Vzhledem k přesnosti GPS ovšem můžete být těsně u něj a nebo také plus mínus autobus až dva. Šipka ale již zmizí, protože z hlediska aplikace jste bod již našli. A nyní již CP musíte najít sami, protože je třeba potvrdit jeho nalezení.
A jeden takový tip: Když už budete mít pocit, že při hledání jste odešli moc daleko a trať v aplikaci pustíte znovu, tak vám šipka bude opět ukazovat.
Podrobnější návod k aplikaci Actionbound.
Info k trati:
Trať, tedy přesněji řečeno checkpointy, bude postavena v pátek. Trať neobsahuje žádné náročné prvky jako skály, těžké terény pro crawlery apod, nepříjemnou překážkou mi připadla uschlá lesní tráva, listí, větve, případně bahno. Každý team si trasu určuje sám a tak je možné tyto úseky objet. CP jsou ale umístěny tak, aby se k nim dalo dojet (alespoň jsem se o to snažil). To že vy k CP přijedete zcela neprůjezdným terénem, je většinou váš problém, z jiné strany to šlo lépe. Je možné, že po cestě potkáme potůček, i když by se dal zvládnout suchou nohou, auto to suchou nohou nezvládne, nemá nohy a neumí skákat. Přenášet neplavce samozřejmě nebudeme, ale je to les a tak nebude problém si postavit třeba provizorní můstek.
Trať jsem se snažil stavět tak, aby se vyplatilo přemýšlet a plánovat trasu, kdy je lepší jet po cestách a kdy přímo.
Závod je stavěn jako těžší, nikoliv technickými překážkami, ale spíše délkou a potřebou si sám najít správnou trať. V roce 2012 byla už délka závodu pro některé moc dlouhá a navíc nevyšlo počasí (skoro celý den pršelo), ale i tak všichni závod dokončili. Rok 2014 byl podle ohlasů zatím nejpovedenější a tak se snažím v dalších ročnících na něj navázat, jak délkou, tak nápady. V roce 2020 se bohužel nejelo. A od roku 2021 to zkoušíme zase jinak.
Další info bude v průběhu příprav a případně až na místě startu.
Auta se MUSÍ fotit co nejblíže u CP (což platí i pro hůře dostupné CP - když je CP v díře, tak musí být při foto všechna auta v díře a to bez ohledu, že se z ní pak nedá vyjet - právě proto je v ní :) (viz druhé foto níže)
Zda se všechna do díry vešla se bude posuzovat podle ostatních týmů. Pokud tam jeden tým dostane 6 aut, tak u jiného týmu 5 aut v díře a jedno venku (navíc nemá být venku), že se nevešlo, bude penalizováno 60 minutami. Potrénujte tetris :) (viz dvě fotky níže-vpravo, takto se tam dalo naskládat až 8 aut, takže méně než 9 neukecáte a to ti druzí tam mají místo ještě na dvě auta)
A když se vám tam opravdu všechna nevejdou, tak tam vjedou až bude místo, prostě budou dvě fotky, kde budou všechna auta v díře, ale stále platí to první pravidlo (takže když tam jeden dostane šest aut, tak pouze se sedmi máte šanci to ukecat, že to muselo být na dvakrát, možná s velkým náklaďákem to ještě projde, když zabírá místo pro dvě auta).
Auta se musí fotit co nejblíže CP (viz foto). Není třeba stavět rampy, aby byla těsně, zvedat rukou (což by byl konec závodu, za nedovolenou pomoc), ale je třeba se snažit o co nejbližsí dojezd k CP. Neodůvodněné chybějící fotky aut u CP či neodůvodněná větší vzdálenost bude penalizována 60 minutami. Foťáky v mobilu má skoro každý, tak raději foťte dva. Chybějící fotka u jednoduchého CP, který má team zapsaný v kartě, zapsal svůj průjezd na CP, odpovídající čas a vysvětlení, že tato jediná fotka má nulovou velikost a všechny ostatní se povedly se dá akceptovat. Chybějící foto nebo foto ve velké vzdálenosti od CP u náročnějšího (např. za potokem, v díře apod) CP uznáno nebude. Nedá se poznat, zda měl team opravdu smůlu, náročně se k CP dostal, ale zapomněl se vyfotit a vzpomněl si na to, až po náročném dostání se od CP, či zda si to zjednodušil a místo pracného zajetí k CP jen ušetřil čas a vymyslel výmluvu, bude takovéto chybějící foto penalizováno. 60 minut jsem zvolil jako odpovídající odhad, kdy by skutečné dojetí k náročnějšímu CP mohla zabrat třeba půl hodiny, tak aby se penalizace nevyplatila.
Neprojetí CP (CP nebyl zapsán do karty a není foto modelů u CP) bude penalizováno 2 hodinami. Tento stav často nenastává, ale v jednom roce nastal, kdy poslední pojízdné auto jednoucí už snad jen na výpary z baterky táhlo na laně dvě zbývající a zajetí k poslednímu CP by už nedali. Takto sice dostali penalizaci 2 hodiny, ale závod dojeli a úspěšně dokončili.
Důvodů může být více - únava, pokročilá hodina, absolutní neschopnost ho najít, porucha na autě, nedostatek šťávy pro auta, atd. Vynechání CP nebo nezajetí správně blízko neznamená diskvalifikaci, ale pouze penalizaci. Takže to nevzdávejte, pokračujte dále a v cíli odevzdejte kartu.
Je to závod teamů, takže doufám, že se to nezvrhne v hromadnou jízdu. Samozřejmě se může stát, že jeden team ztratí cestu a rezignuje na své schopnosti a dojede v závěsu jiného teamu. Udržme to ale v duchu závodu, tedy že pojedou dva teamy a ne jeden ukecaný chumel.
To samozřejmě nebrání tomu, abysme si navzájem pomáhali.
Představuju si to cca takhle:
Vidím, že jiný team tahá auto z díry, zeptám se, zda nepotřebují pomoct. Když řeknou, že ne, tak jedeme dále. Pokud potřebují, tak jim dle svých možností pomůžeme a jedeme dále. Do možností pomoci patří i kibicování a posmívání - a proč jste do toho hlubokého bahna jezdili? já bych to lano dal takhle, to děláte úplně blbě, apod. Není důvod dále pokračovat spolu.
Podobně, když vidím bloudící team hledající CP, co jsem před chvíli projel. Tak jim poradím (ne, že je pošlu opačným směrem, protože startovali až po nás, tak ať si tu ztrátu vychutnaj) a nebo neporadím a jedeme dále. Není důvod na ně čekat.
Teamy si mohou samozřejmě půjčovat i vybavení, ale pouze to, které smí používat při závodě (tedy, to co si vezou na autech).
Nezapomeňte, že je to něco jiného než expedice nebo trialový závod, abyste nebyli zbytečně zklamaní. Myšlenka závodu je jinde. Nepopírám určitou inspiraci Dakarem - trasa závodu je celkem dlouhá, cestu je třeba si najít sám, záleží na vašich orientačních schopnostech, je tam týmová spolupráce, vyprošťování, opravy atd. Terén nemůže být zvlášt náročný, protože by se to nestihlo ani dojet. Každý si tu může najít své. Někdo pojede na vítězství a pro jiné je hlavním cílem závod dojet i kdyby měli na trase udělat kompletní rozborku/sborku auta. Někdo se žene k cíli a někdo se kochá přírodou okolo. Pokud si tam každý najde to své, budu spokojen.
Pokud se rozhodnou tři týmy, že na sebe počkají a pojedou společně, v klidu a pokecaj jako na expedici, tak je to jejich věc. Nemám možnost jim v tom bránit. Podle mne ale nebudou nakonec spokojeni, na expedici je to spíše nezajímavý terén a tak budou celkově zklamáni. Jejich problém, jejich benzín, jejich škoda. Můžu udělat, že týmy, co přijeli třema auta z Horní Dolní nechám startovat ve velkém odstupu od sebe, ale to nemá smysl. Spíše bych jim doporučil, aby to pojali nejen jako závod Vidrholec, ale i jako závod mezi sebou. Z cíle na jídlo do hospody a ten poslední platí :) Jet to sem až Horní Dolní jen na expedici je škoda. To by je ani nezajímalo, který z těch týmů byl lepší? :)
A to vše platí i pro kategorii Dobrodruh. Je to prostě expediční tým pouze v jednom člověku. A protože jsou v případě potřeby závislý na pomoci ostatních, tak bych jim doporučil, aby dorazili na start brzy a startovali co nejdříve. Za sebou tak budou mít více týmů, které mohou požádat o pomoc.
Upozorňuji, že sběrná auta v tomto závodě nejsou, takže nepojede nikdo na konci, kdo by vás vytáhnul nebo jinak pomohl. Klidně vás v tom lese nechám a prohlásím, že jste se nevešli do časového limitu. :) (vždy v cíli kontroluji, zda mám odevzdané všechny karty od týmů, abych neodjel, dokud je ještě někdo v lese)
Je to samozřejmě hodně založený na poctivosti, že se k nedovolené pomoci přiznáte. Pak pro vás závod skončil, ale klidně si to dojeďte dále. Prostě do karty zapíšete, že mezi body 6 a 7 jste si museli pomoct rukou. Předpokládám, že když už jste takový frajeři, abyste to jeli sami, tak budete i takový frajeři, abyste se případně přiznali.
přítelkyně a další doprovod:
Nic samozřejmě nebrání tomu, aby vás při závodě doprovázel i nějaký nesoutežní doprovod (přítelkyně, kámoš, děti, psi, vlci, doprovodné vozidlo, ...). Neměli by ale zasahovat do závodu. Klidně na ně naložte bágly s chlebem a salámem, bágly plné baterek a náhradních dílů, ale neměli by třeba navigovat (protože mají volné ruce a nemusí řídit auto), vyhledávat CP předem apod. Můžou se obdivně dívat, fandit, ale nesmí pomáhat. To platí i pro doprovodné vozidlo - nesmí pomáhat při vyprošťování, používat se jeho výbava, atd.
CP - vlevo dole je kód, který je třeba opsat na kartu
sahání na modely - pomoc rukou:
z pravidel:
Na modely není dovoleno v průběhu závodu sahat, např. vyprošťovat nebo pomáhat přes překážky. Pokud by hrozilo poškození modelu (pádem, zajetím do hluboké vody, ..), je možné model zachytit/vyndat, následně musí být položen na bok.
Pokud model nedokáže překonat překážku, případně se po převrácení dostat zpět na kola vlastní silou nebo prostředky, je možná pomoc ostatních modelů i z konkurenčního teamu.
Používání navijáků, lan a ostatních pomocných prostředků je povoleno, veškeré takové vybavení si model musí vézt od startu (a následně do cíle). Při přípravě pomoci je možno na modely sahat, ale nelze je přemísťovat ani upravovat jejich polohu.
Pokud model nemůže pokračovat pro technickou závadu, nebo se model nepodařilo vyprostit, je považován za nepojízdný a musí ze závodu odstoupit. Model může být do cíle dopraven s pomocí ostatních modelů (např na laně), pokud dojede do cíle takto a bez nedovolené pomoci, odstoupit nemusí.
Nepojízdné auto je možné opravit. Při opravě je dovoleno na model sahat a následně musí být vrácen na původní místo a polohy.
a pár slov k tomu:
nemusí dojet do cíle celý team, vzhledem k počtu členů v teamu, tak stačí i když dojede jen jeden model
oprava je jasná, když se nepovede, tak moc možností není, auto do ruky a pak už je jen na majiteli auta, zda vyrazí směr domů/hospoda nebo to dojde s týmem dále, prostě odstoupil anebo se nechá dotáhnout do cíle jiným modelem, pak ale musí takto absolvovat i všechny chybějící CP
nepodařené vyproštění - škoda: auto i s řidičem asi v lese nechávat nebudeme, takže nezbývá než si pomoct rukama a tím model také ze závodu odstupuje
protože se ale majiteli asi nebude chtít jít domů a bude asi chtít jet dále alespoň pro radost a ani mu v tom nejde bránit, tak samozřejmě si trasu může dále projet, ale již jako nesoutěžní auto (nesmí tedy již dále zasahovat do závodu, ani auto, ani řidič - tedy pomáhat vyprošťovat, navigovat, poskytnout své vybavení)
Nejpozději ve chvíli odstoupení může svoji výbavu přeložit na jiné auto.
ale nemusí jezdit 10 metrů za ostatníma a nebavit se s nima :) může si prostě "nezávodně odzávodit" taky, on vyprošťovat nesmí, ale ostatní jeho klidně ano apod
Co se nesmí: rukama, nohama obracet převrácené auto, pomáhat mu šťoucháním, kopání, nedejbože nošením, vyndat rukou z vody (pokud nehrozí zničení modelu), bahna a jiného v tu chvíli nevhodného terénu, však vy víte, jak je to myšleno.
Co se smí: brát si z auta potřebnou výbavu, zaháknout, přivázat lana, používat naviják, v případě zapadnutí odhrnout bahno (není nutné použít scale lopatku :), házet šišky a jiné pod kola, postavit si provizorní mostky apod.
Při opravě je jasné, že se na auto bude šahat a to hodně, po opravě je třeba ho vrátit do původní polohy.
Co je všechno oprava? - výměna serva, oprava tlumičů je jasná, ale patří sem vlastně i výměna baterek, vymotávání namotaného bordelu, vyndavání bahna, které brání v další jízdě, i kontrola, co tomu vlastně je, proč to nejede.
Kategorie OPEN bude hodnocena samostatně, auta mohou jezdit i jednotlivě a tak by pro některé mohl znamenat i malý kořen 100 metrů od startu konec závodu. Proto v této kategorii nebude pomoc rukou znamenat konec a auto může pokračovat dále. Nedovolenou pomoc ale MUSÍ zapsat do karty (čas). Při vyhodnocování bude hlavním hlediskem, zda byla/nebyla pomoc a kdy. Tuto kategorii beru jako něco trochu navíc, pro toho, kdo by si to chtěl zkusit a také jsem slíbil pár majitelům Summitů, že to zvážím. Summit je podle mne povedené auto a není důvod, proč by si to také nemohli zajet. (pro "expedičáky" tato vyjímka neplatí - nedovolená pomoc = konec) Auta z kategorie OPEN mohou přijmout pomoc od aut z kategorie "expedičáky", obráceně v omezené míře. Např. Summit by pomáhat neměl, jeho velikost a výkon je tak velký, že tým, kterému by Summit pomáhal by byl oproti ostatním zvýhodněn (tedy myšleno tak, že by za týmem jel open tým s "rychlou asistencí" se Summitem, co by je tahal z děr apod).
Odstoupení - pravidla i závod jsou primárně zameřené na modely, nikoliv na řidiče za vysílačkou - není svázán člen týmu s modelem a tak je možné, aby případně odstoupil jeden člen a druhý model a jiný člen pokračoval s jeho modelem. Stejnětak je možné, že si auto půjčují dva lidé.
Např. jeden z členů teamu už nemá chuť jít dále a model jiného člena zase zlobí nebo prostě jen jede nejhůře z nich. Protože vlastně odstupuje model, tak je možné odstoupí unavený člen s cizím autem. Vzhledem k tomu, že to není kontrolovatelné a v cíli stejně nepoznám, zda někdo přijede se svým modelem nebo cizím, tak je to povolené.
závodní číslo:
velikosti budou 4x4cm (9ks) a 3x3cm (15ks), vytisknuto na normalní papír a bude k dispozici izolepa na přilepení, každý si přilepí dle svých představ, není určeno, kde přesně musí být číslo nalepeno. Uvedené kusy budou vystříhnutý, bude možnost si případně vystříhnout další, kdyby to bylo málo.
stejné číslo pro celý team - je to týmový závod :)
diváci:
jsou samozřejmě vítáni.
Pro diskuse a dotazy k tomuto závodu jsem zřídil na FB stránku závodu Vidrholec - RC Offroad Challenge. Fórum RC4x4 je už skoro nefunkční. Ptát se můžete samozřejmě i mě přímo mailem. Info o závodu dám i do některých skupin na FB (např RC Expedice,Trial,Crawler, RC Expedice RCETC, RC modely CZ/SK).
Z hlediska informací, pokynů a pravidel jsou hlavní a platné informace zde na webu.