Pravidla


Modely jsou rozděleny do kategorií EXPEDICE, DOBRODRUH a OPEN

Přihlašování do závodu:
Závodu se v kategorii Expedice účastní dvou až pětičlenný tým, v kategorii Dobrodruh jednočlenný tým a v kategorii Open jedno až pětičlenný tým. Přihlašují se celé týmy (název týmu, jména členů a jejich auta). O vyjímkách na více než pětičlenný tým se dá domluvit.
Přihlašování probíhá mailem na adresu pkomarek@email.cz. Přihláška musí obsahovat: název týmu, přihlášená auta ve formátu - název auta (real vzoru), do závorky podvozek a pak jméno nebo nick řidiče (např: Mitsubishi Pajero (Tamiya CC-01) - Andrea), dále pak telefonní (mobil) kontakt na někoho z týmu.

Kategorie EXPEDICE:
Model kategorie Expedice je model, který se účastní expedičního ježdění (neznamená to, že konkrétní model, který zatím nejel žádnou expedici se nesmí účastnit, jedná se o typy aut, podvozků, úprav, …). O případné účasti / neúčasti / zařazení sporných modelů rozhodne pořadatel. (O vyjímkách v rozumné míře se dá jednat.)

Kategorie DOBRODRUH:
"Jednočlenný tým kategorie Expedice" - platí pro něj stejná pravidla jako pro kategorii Expedice, od typů aut až po zakázanou pomoc rukama/nohama, .... V případě potřeby je tedy závislý na pomoci ostatních.

Kategorie OPEN:
Do této kategorie spadají všechna "neexpediční" auta - Summit, monster trucky, short course, rally, ... prostě vše ostatní RC, které by také chtělo závod zkusit. (u aut odpovídajících reálnému vzoru lze diskutovat o možnosti zařazení i do jiné kategorie, s přihlédnutím ke složení týmu apod.)
Pro auta z této kategorie jsou upravena pravidla. Startovat budou moci jako jednotlivci i jako týmy. Osobně si myslím, že např, pro klasické monster trucky či rally auto je takovýto závod bez pomoci rukou zcela nesjízdný a očekával bych i problém se spotřebou baterií, ale pokud si to někdo chce zkusit, tak mu to rád umožním. I když třeba tým složený ze dvou Summitů by to měl dát bez problémů, i jeden Summit s výbavou by to mohl dát bez pomoci rukou.

Malé děti v týmu
Vyjímka pro malé děti. Auto bude mít číslo, ale dětského řidiče občas přivřeme oči. Jedná se opravdu o malé děti, kde by bylo těžší je uhlídat, aby dodržovaly všechna pravidla (např. pomoc rukou) a nemusely hned odstupovat ze závodu, bude tolerováno, že u některých CP nebudou apod. Chtějí jet závod "stejně jako tatínek/maminka", ale po prvním CP třeba odpadnou (a třeba dojedou až do konce, kdo ví).


PRAVIDLA ZÁVODU:
Navigace ke kontrolním bodům probíhá pomocí aplikace Actionbound v mobilním telefonu. Trať bude zveřejněna den (odpoledne) před závodem, aby si ji všichni mohli případně stáhnout předem. (Pozor na to, že stažená trať projitím v aplikaci zase ze stažených zmizí a nedá se v ní vracet. Musí se stáhnout a spustit znovu.) Aplikace je dostupná pro systémy Android a iOS. Aplikace ukazuje šipkou směr k CP a píše počet metrů od něj. Když se k němu přiblížíte cca na 20 metrů (někdy i méně), tak vám to oznámí. Vzhledem k přesnosti GPS ovšem můžete být těsně u něj a nebo také plus mínus autobus až dva. Šipka ale již zmizí, protože z hlediska aplikace jste bod již našli. A nyní již CP musíte najít sami, protože je třeba potvrdit jeho nalezení. Kontrolní body musí být projety v daném pořadí (podle čísel), vždy všemi modely týmu najednou, vyjma odstoupivších. Každý tým dostane ještě mapu, kde ovšem nejsou zakreslené kontrolní body - checkpointy (CP).
Pokud se u CP sejdou dva a více týmů, mají při jeho překonávání přednost v jízdě podle pořadí, v jakém k CP přijely všechny modely týmu. Pokud se tým vzdá přednosti v jízdě, nastupuje další v pořadí. Všechny CP musí být projety. Neprojetí CP (CP nebyl zapsán do karty a není foto modelů u CP) bude penalizováno 2 hodinami. (neznamená to diskvalifikaci, tým stále pokračuje v závodu)
Trasu mezi jednotlivými CP si každý tým vybere sám dle svého uvážení.
CP nebudou formou branek, ani zde nebude třeba překonávat žádné povinné překážky. Projetí CP musí být prokazatelné. Průjezd CP musí každý tým zaznamenat: opisem kontrolního kódu z CP do karty, zapsáním času dosažení CP do karty a fotkou na které bude vidět CP a všechny modely týmu. Při focení musí být všechny modely co NEJBLÍŽE CP (je-li CP v díře, tak se fotí všechna auta v díře, je-li ve vodě, tak se fotí všechna ve vodě, když se vyfotíte na horním okraji díry nebo na břehu, dále než je možné od CP nebo nebudete v díře všichni (pozná se také podle fotek ostatních týmů, jak blízko se dalo dostat a kolik aut se tam vešlo)) budete penalizováni jednou hodinou. Bude kladen důraz na všechna auta týmu v díře apod (když tam jeden tým dostane šest aut, tak neukecáte, že se vám jich tam nevešlo pět) a když se vám tam opravdu všechna nevejdou, tak tam vjedou až bude místo, prostě budou dvě fotky, kde budou všechna auta v díře, ale stále platí to první pravidlo (takže když tam jeden dostane šest aut, tak pouze se sedmi máte šanci to ukecat, že to muselo být na dvakrát). Projetí cílem se bude potvrzovat stejně (pouze na fotce budou vidět místo CP hodiny s aktuálním časem). Kartu s napsaným časem dojezdu do cíle odevzdáte v cíli (hází se do auta mezerou v okýnku za sedadlem řidiče). Fotky je třeba zaslat nejpozději následující den do 17 hodin (viz datum a čas limitu v informacích k závodu), tak aby mohly být zpracovány konečné výsledky. Pokud fotky nedorazí včas, není možné ověřit, zda tým správně projel všechny CP a bude penalizován 16 hodinami (za každý CP jedna hodina) (po vyhlášení výsledků se už penalizace neruší).
Vítězem závodu se stane tým, který dojede do cíle v nejkratším celkovém čase.

Modelům není dovoleno v průběhu závodu pomáhat rukou/nohou apod., např. vyprošťovat nebo pomáhat přes překážky. Pokud by hrozilo poškození modelu (pádem, zajetím do hluboké vody, ..), je možné model zachytit/vyndat, následně musí být položen na bok.
Pokud model nedokáže překonat překážku, případně se po převrácení dostat zpět na kola vlastní silou nebo prostředky, je možná pomoc ostatních modelů i z konkurenčního týmu.
Používání navijáků, lan a ostatních pomocných prostředků je povoleno, veškeré takové vybavení si model musí vézt od startu (a následně do cíle). Při přípravě pomoci je možno na modely sahat, ale nelze je přemísťovat ani upravovat jejich polohu.
Nepojízdné auto je možné opravit. Při opravě je dovoleno na model sahat a následně musí být vrácen na původní místo a polohy.
Pokud model nemůže pokračovat pro technickou závadu, nebo se model nepodařilo v souladu s pravidly vyprostit, je považován za nepojízdný a musí ze závodu odstoupit. Model může být do cíle dopraven s pomocí ostatních modelů (např na laně), pokud dojede do cíle takto a bez nedovolené pomoci, není považován za odstoupený.
Kategorie OPEN bude hodnocena samostatně, auta mohou jezdit i jednotlivě a tak by pro některé mohl znamenat i malý kořen 100 metrů od startu konec závodu. Proto v této kategorii nebude pomoc rukou znamenat konec a auto může pokračovat dále. Nedovolenou pomoc ale MUSÍ zapsat do karty. (pro "expedičáky" tato vyjímka neplatí - nedovolená pomoc = konec auta v závodě) I u katergie OPEN je povoleno používat pouze vybavení, které si veze auto (takže žádné lano v kapse apod).

Odstoupení vozu nebo člena týmu:
Model musí odstoupit v případě, že se ho nepovedlo vyprostit v souladu s pravidly, případně pokud z důvodu technické závady nepokračuje dále. Model tažený na laně jiným modelem není považován za odstoupený. Neodstupuje celý tým, ale pouze jedno auto z týmu, zbytek týmu může dále pokračovat v závodě.
Vzhledem k tomu, že pravidla jsou primárně zaměřena na modely, není svázán člen týmu s modelem a tak je možné, aby případně odstoupil jeden člen a druhý model a jiný člen pokračoval s jeho modelem.

Pokud odstoupí celý tým zapíše tuto informaci do karty a kartu nechá v cíli stejně jako ostatní týmy co závod dokončily.

V případě, že tým vynechá jeden či více CP, bude za každý vynechaný CP penalizován 2 hodinama. Důvodem může být nedostatek baterií, závada na autě, únava, čas, apod. Pokud provede správné potvrzení dosažení cíle (zapsaný čas, foto a odevzdaná karta), tak je považován za tým, který závod dokončil (i když mu bude přičtena penalizace).